ArtQol feature



Aesthetica Magazine - Women photographers



EURONEWS



Resident Art Garten 2020 - Contemporary art platform and fair

 


  opening -
  Garten Bázis  (8228, Lovas, Fő út 12.)
  August 1, Saturday 5 PM
  Opening will be held by Can Togay Janos, poet, writer, cultural manager

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aftermath 2020.

Two of my photographs along more than 100 up-and-coming and established artist from Hungary is exhibited and can be purchased
at the Resident Art Garten 2020 - Contemporary Art Platform curated by  Ákos Bánki, artist andJános Schneller, art historian.
Besides an earlier piece, I'm showing  Aftermath, from my series Save the date! made earlier this year.

Take a look at the catalogue and visit the program here --
 


Poem by Lajos Parti Nagy for the opening of Save the date! exhibition

 

(akkor ez most egy megnyitó, gyanánt)
„hölgyeim és uraim”, e képek apropóján
valami nonverbáliát, mi mást,
legkevésbé sem felidézőt
kellene írni, egy versnyi hallgatást,
egy versnyi nézést, afféle laptop-nézőt;
nézz bármivé egy fényképet, nézd bárhogyan,
közelítsd tárgyadhoz vagy magadhoz
(nem távolság, odabent minden röppen és suhan
mielőtt nyelv lesz, mielőtt sarkos és nehézkes,
olykor ügyes nyiladékokkal a fényhez),
hívj elő a semmiből akármilyen tényforrás
által bármit, alapvetően ennyi,
márminthogy az identitás:
hagyod a fantáziádat emlékezni,
minden földgömb egy macskabölcső,
minden tenyér birodalom, üveggolyó a por,
jövődbe elmúltakban utazol;
múlt és jövő felülvilágított,
homályos pályaudvara,
ámbár a honnan és hová kissé bizonytalan,
miként a sűrű, lassú ott,
a pillanatnyilag, a véletlen, ha van;
egy kép végül mindig megrendezett,
az vagy, ahogyan szcénává emlékezed,
a  prousti teasüteményed, ami elnyel,
míg elnyeled átmenetmeleg cukrászdáidban,
a kurzor, mint egy kiskanál, körül
dereng, süllyed egy gúla kocka,
fekete mattfehér, esik szét pixel-csillagokra,
hogy összeálljon benned, kiben-kiben „azzá, ami”,
mondtam, hogy nincs mit mondani.

2020. március



Opening text by Benedek Totth - Faur Zsofi Gallery

Hátborzongató otthonosság
– lábjegyzet Tihanyi Anna Berlin Bhf c. kiállításhoz –
 
Ha egy művész – jelen esetben Tihanyi Anna – fotósorozatát egy közel négymilliós világváros egyik legforgalmasabbnak feltételezhető helyszínéről, egy – ha jól sejtem képzeletbeli – pályaudvaról nevezi el, a képeken mégis magányos (vagy erősen annak tűnő) alakokat látunk – olykor egynél többet –, mozdonyokat, szerelvényeket, utasforgalmat, kalauzokat viszont sehol, akkor kezdhetünk gyanakodni, hogy az alkotó játékra hív bennünket. Talán nem árulok el titkot, hogy Anna nagyon komolyan veszi ezt a játékot. Ez a szembeötlő paradoxon azonban csak egy (vagy kettő) a sok közül, ami – paradox módon – nem szétfeszíti, hanem összetartja ezeket a fotókat, és talán meg is mutatja, mi adja Anna képeinek kíméletlen érzékenységét, érzékeny brutalitását, brutális finomságát.
 
Nem szeretnék egy ilyen friss kiállítás kapcsán letűnt időkről merengeni, de először mégis a Berlin Bhf-nak a zeitgeisttel szembemenő radikalitását szeretném kiemelni. Ezeket a képeket nem lehet „fogyasztani”, habzsolni meg pláne, muszáj kialakítanunk velük valamilyen viszonyt, és ez a befogadói attitűd, amibe mi nézők gyanútlanul belesétálunk – nincs fotókiállítás képzavar nélkül –, szóval az attitűd, amibe a képeket nézve belekényszerülünk, radikálisan más, mint amit a korszellem diktál(na). Ezek a végtelenné nyújtott, végtelenül precízen megszerkesztett pillanatok könnyedén győzik le a fotózás, mint műfaj veleszületett ellentmondásait, a konkrétságba vetettség helyét átveszi valami különös látomásszerűség. Lehet, hogy a „nagymama” és a „konzervek” valóságosak, de így, ebben a formában mégsem lehetnek azok. Mert nem azt látjuk, amit látunk, ez rögtön nyilvánvaló, ahogy a képekre pillantunk, mert azt nem láthatjuk, ami ott van. Persze ahány szem, annyi látvány: a kérdés nyilván az, hogy mi is pontosan ez az az, amire az előző mondatban utaltam. A valóságnál is valóságosabb a fotók rejtelmessége, az egyszerre konkrét és szürreális jelenetek azonnal megragadják a tekintetet – és a fantáziát. Szemmel tapintható a feszültség, amit muszáj valahogy feloldanunk, kénytelenek vagyunk megfejtést találni, még akkor is, ha sejtjük, nagyon személyes történeteket látunk, pixelekre bontva kidolgozott magánmitológiát, hogy itt most valakinek az időbe dermesztett látomásait nézzük, nézhetjük, és ezért a megfejtéseink legjobb esetben is részlegesek, hiányosak lehetnek, de ezt a lehetőséget akkor is érdemes megragadni, mert ezek a képek úgy engednek közel magukhoz, hogy nincsen bennük semmi feltárulkozás, nem voyeurnek érezzük magunkat, hanem (alkotó)társnak. Legalábbis abban a pillanatban, amikor összeáll a kép.
 
Lábjegyzetet írtam, mindjárt végére érek, a posztmodern kiállításmegnyitó-szöveg mindjárt a saját lábába harap. Úgyhogy itt, az utolsó kanyarban, némi kockázatot vállalva, szeretném elmondani, hogy a képeket kísérő idézetek, a kortárs irodalom nagyjainak bölcs, vicces, komor, izgalmas, rejtelmes, szép stb. Berlinszöveg- részletei ezúttal csak lábjegyzetek lehetnek a fotókhoz. A képeket nézzék, keressék a hátborzongató otthonosság varázslatát, mert ez a fotósorozat arra ébreszt rá bennünket, hogy együtt vagyunk elveszve ezen az ismerősen idegen helyen, amit nevezzünk most Berlin Bhf.-nak.


kwerfeldein - Magazine für Fotografie



Feature - LensCulture Exposure Award 2016



L'Oeil de la Photographie



New Literature Festival from Europe - exhibition



Aesthetica Art Prize ad 2016



Liget 2015



a magazine 2011



Aesthitica Art Prize Anthology 2016 - FUTURE NOW



Aesthetica Magazine news



Aesthetica Magazine Interview 2016



Lucie Awards Interview



Artkartell



Nepszabadsag - Paros interju Ujj Meszaros Karollyal



American Photographic Artists ad



Juventus Radio interview 2014


Origo 2011